Vi vill att du skall trivas hos oss och vi vill göra de vi kan för att underlätta för dig som hyresgäst. Här får du som boende hos oss lite tips och information som kan vara bra att ha.
- Gör en flyttanmälan till Skatteverket och adressändra.
- Meddela din nya adress till vänner, bekanta och arbetsgivare
- Teckna en hemförsäkring
- Teckna fiberabonemang
- Läs våra riktlinjer för skötsel och underhåll
- Njut av ditt nya hem!
Uppsägning ska ske skriftligen till oss senast vid månadsskifte, 3 månader före önskad avflyttning.
I samband med att Du lämnar lägenheten kommer den att besiktigas av oss både i vad avser underhåll och när det gäller städningen. Om lägenheten utsatts för onormalt slitage (som du ej åtgärdat vid avflyttningen) eller om städningen inte är godtagbar kan du komma att debiteras kostnaden för att återställa lägenheten.
Vad är godtagbar städning? Jo, det är när alla ytskikt, skrymslen och vrår är väl rengjorda.
Här kommer en checklista för städningen:
Torkas av och filter rensas.
Du ska lämna lägenhet normalt senast klockan 12.00 dagen dagen då hyresavtalet upphör att gälla. Är det en lördag, söndag eller helgdag sker avflyttningen första vardagen därefter. Vi kan även komma överens om annan tid.
Lägenheten ska lämnas väl städad och rengjord. Den ska besiktigas och godkännas vid en avflyttningsbesiktning. Skador i lägenheten som inte anses vara normalt slitage, blir du ersättningsskyldig för. Om städningen inte godkänns, får städningen göras om, annars blir du ersättningsskyldig för kostnaden att anlita en städfirma.
I samband med avflyttningen ska du lämna samtliga nycklar till lägenheten.
De flesta ytskikten i våra lägenheter är tåliga och lättskötta. För de flesta material finns också speciella föreskrifter som bör följas. Saknas skötsel-föreskrifter bör du kontakta fastighetsskötaren för att få råd.
De flesta material går att rengöra med ljummet vatten och lite milt rengöringsmedel.
Golv
• Ett bra sätt att skydda golvet är att sätta ”tassar” på möblerna.
• Parkettgolv rengör du med en lätt fuktig trasa och ett milt rengöringsmedel
Väggar
• Målade väggytor rengörs med ljummet vatten och ett milt rengöringsmedel.
• Väggarna i din lägenhet har en träskiva (OSB)bakom gipsen som gör att det är lätt att skruva upp tavlor mm. Dock skall man undvika att skruva nära eluttag eller där det kan finnas vattenledningar. Fråga gärna oss om du är osäker!
• Undvik att göra stora hål i väggen, du kan bli ersättningskylldig för det som anses var mer än normalt slitage.
• Självhäftande kabelkanaler och andra produkter med självhäftande tejp förstör ytskiten,
Tak
• De flesta tak är svåra att rengöra. Rådgör därför alltid med fastighetsskötaren innan du tvättar taket.
• Undvik att göra infästningar i taket då det bara är gipsplank i taket. Rådfråga gärna oss om du skulle behöva göra infästning i taket.
Kök
• Se till att kökets fläktar, filter och ventiler hålls rena. Fettansamling ökar risken för brand!
• Kyl och frys bör frostas av med jämna mellanrum. Om det har bildats is: låt den tina och rinna bort – hacka inte bort den.
• Torka bort fettfläckar från spishäll och ugn så fort som möjligt så att det inte bränns fast. Torka med fuktig trasa. Det finns effektiva rengöringsmedel för ugnar att köpa.
Badrum/WC
• En mjuk borste och ett milt rengöringsmedel är bästa sättet att rengöra porslin i WC och badrum
• Spola inte ner föremål i WC och tvättställ som kan orsaka stopp. Spola inte heller ner kemikalier. Rengör golvbrunnen med jämna mellanrum.
• Tänk på att vattnet i vattenlåsen avdunstar. Skulle dålig lukt uppkomma – spola vatten i handfatet, golv-brunnen, WC-stolen och diskhon.
• Det är absolut förbjudet för en hyresgäst att själv borra i kakel. Har du önskemål om montering i badrum så kan du höra av dig till oss.
Övrigt
• Persienner och annan utrustning, som inte är standard i lägenheten, är den boendes egendom. Därmed ska underhåll och reparationer av sådan utrustning skötas av dig som hyresgäst.
Eget arbete
innan du gör något eget arbete i lägenheten vill vi att du tar kontakt med oss.
Målning & tapetsering
Under förutsättning att arbetet utförs fackmannamässigt får du måla och tapetsera väggarna i lägenheten själv. Tänk på att välja neutrala, ljusa färger och tapeter. Du blir ersättningsskyldig för återställning av lägenheten om arbetet inte är fullgott genomfört eller färgvalet är starkt avvikande från vad som anses vara normalt. Du kan också köpa denna tjänst av oss.
Spara energi
• Reglera temperaturen med elementen, istället för att vädra ut värme
• Placera inga möbler eller gardiner framför elementen.
• Frosta av kyl och frys regelbundet
• Låt inte vatten rinna i onödan
• Om kranar & toalettstolar droppar, anmäl det till oss
• använd gärna lågenergilampor
Hyran betalas i förskott varje månad. Den ska vara Violstigen Nilfas AB tillhanda senast den sista i månaden före den månad hyran avser.
Inbetalningskort skickas ut kvartalsvis. Du får då tre inbetalningskort, ett för var och en av de närmast kommande månaderna.
Var noga med att betala hyran i tid. Sena betalningar eller uteblivna hyresinbetalningar medför merkostnader för dig som hyresgäst. Det kan, vid upprepade försummelser, leda till att du förlorar din bostad. Kontakta oss därför omedelbart om du har problem med en hyresinbetalning.
Varje månad läser vi av hur mycket el du har förbrukat och så skickar vi en faktura varje månad basaerad på den aktuellan förbrukningen. Eftersom vi producerar en del el själva kommer fakturan dirket från oss.
Du kan när som helst se hur mycket el du har förbrukat. I ditt elskåp sitter en QR-kod som du kan scanna för att se aktuell förbrukning.
Ett hem är mycket mer än bara fyra väggar. Ett hem är en plats där man trivs och känner sig trygg. Detta är något som vi får hjälpas åt med att skapa. Det gör vi främst genom att visa varandra hänsyn och arbeta för en god gemenskap.
- Tänk på dina grannar om du spelar något instrument, lyssnar på radio eller ser på TV sent på kvällen. Du kanske stör. Är man orolig kan man altid fråga sina grannar.
- Vi hjälps åt att hålla snyggt och rent i trädgården och på parkeringen.
- Undvik att gå med hårda skor inne. Ljudet från t ex träskor fortplantar sig till övriga delar av huset. Samma gäller när man borrar eller spikar i väggar.
- Mata inte fåglar från balkong eller fönsterbleck. Fåglar skräpar ner, mat faller till marken och kan locka till sig råttor
- Skaka inte mattor och andra föremål från balkong och fönster. Grannen under kanske har sitt fönster öppet.
- Husdjur kan vara ett problem. Visa hänsyn för dem som lider av någon slags allergi eller är rädda för djur. Det är inte tillåtet att rasta sitt husdjur på trädgården.
Om något sulle gå sönder eller sluta fungera fyller du i en felanmälan så hör vi av oss.
Om du befarar en vattenläcka eller ett fel som snabbt måste åtgärdas för att inte skada lägenheten eller egendom, kontakta oss direkt på telefon 0704-539903
• Matavfall sorteras i en brun papperspåse.
• Använd alltid påshållaren
• Fyll aldrig påsen mer än till den streckade linjen
• Vik ihop påsen noggrant innan du lägger den i matavfallskärlet.
• Släng påsen minst var tredje dag även om den inte är full.
• Låt kaffesump och blött matavfall torka/rinna av i vasken innan det läggs i påsen.
Större avfall som TV, elektronik, möbler, kläder etc. hänvisas att slängas själv på återvinningscentral.
Som hyresgäst har du rätt att begära bl.a:
… att vi finns till hands när du vill nå oss
… att vi svarar på dina frågor eller framställningar
… att vi underhåller bostaden
… att brister avhjälps så snart det kan ske sedan du meddelat värden
… att värme och varmvatten tillhandahålls så att du inte rimligen har skäl att vara missnöjd
Som hyresgäst har du vissa skyldigheter gentemot oss, bl.a:
… att lägenheten används som det avtalats
… att hyran betalas i rätt tid (förskott)
… att du väl vårdar lägenheten
… att du uppträder så att grannar och den närmaste omgivningen inte störs
… att du inte överlåter lägenheten eller hyr ut den i andra hand utan vårat medgivande
Copyright © Alla rättigheter förbehållna